2011. július 2., szombat

Eszközök

Na, akkor essünk neki az eszközöknek, ez egy nagyobb lélegzetvételű írás lesz. Egyenlőre csak a legfontosabbakról beszélek.

A Kijelölő eszköz első sorban a 3D-s nézetben könnyű használni, mivel a síkokon az egymást fedő elemek miatt nem mindig egyértelmű mit is tudsz kijelölni. A Ctrl gombbot nyomva tartva lehet több dolgot is kijelölni.

A Blokk eszközzel lehet testeket rajzolni, melyek a pálya nagyon fontos alkotóelemei. Mielőtt nekiállsz kipróbálni, javaslom, hogy a jobb oldali textúra eszköztárban válaszd ki a megfelelő textúrát, ezzel megspórolva a fölösleges festegetést a későbbiekben. Én a felülnézetben szoktam elkezdeni a rajzolást, de ez egyéni ízlés dolga és lényegtelen :) Miután megvan a test mérete, a 3D-s nézeten (kamerán) egy vázat látunk csak. Ez azt jelenti, hogy még nem végeztünk. Nyomjunk Enter-t és akkor végleges lesz az új elem. A jobb alsó sarokban lévő eszköztárban meg tudjuk választani, hogy milyen testet szeretnénk elkészíteni. Ez jobbra az ábrán látható részletesen.


Új objektumok elhelyezéshez az Entity tool-t kell választanunk. Ahova a nézeteken rábökünk, elhelyez egy objektum referenciát, ami alapból egy info_player_start objektum. Ezt az alapbeállítást meg tudjuk változtatni a Tools → Options → General Conf. helyen az ábra szerint. Ha meg már leraktuk, dupla kattintás rá, és bejön az objektum ablaka, ahol a Class mezőben bármikor megváltoztathatjuk, hogy mi is legyen ez. A szerkesztőben jobbra az eszköztárban is megadhatjuk hogy az új elem mi legyen. Az adott szerkesztés közben mindig azt fogja lerakni ami ebben a menüben van beállítva és nem az alapértelmezettet. A leggyakrabban használt objektumok a következők: prop_static, prop_dynamic,light, trigger, stb Az objektum osztályok ismertetése lehetetlen feladat, rengeteg van belőlük, de majd a későbbiekben még lesz szó róluk bőven.

Textúrázás a felületek „festését” jelenti, illetve ennél kicsit többet. A textúrák nem csak egyszerű képek, amik a pályaelemeket fedik, hanem fontos részei a programnak. Egy textúra különböző feladatokat tölthet be, világíthat, sebezhet, hullámozhat, stb. Egyenlőre csak általánosságban pár szót az eszközről. Ha kijelölünk egy teste, majd a jobb oldali textúra eszköztárban beállítunk egy textúrát, és a textúra alkalmazása gombra kattintunk, két dolog történik. Ez egész test a beállított textúrát veszi fel, és feljön egy ablak. Ez az ablak elég sok mindenre jó. Megtehetjük, hogy nem jelölünk ki semmit, és akkor az itt kiválasztott mintát tudjuk felvinni, akár az egész testre, akár annak csak egy felületére. Ezen kívül méretezhetjük, tologathatjuk a mintákat is innen. Erre a fölső rész használható. Alul lehet látni azokat a funkciókat, amiket a textúrákkal csinálhatunk. Eredetileg, ha nem bántjuk, és a kiválasztott textúrával a testre kattintunk, akkor az egészet befesti. Az általam megjelölt Apply funkció csak az adott oldalra fogja felfesteni a kívánt mintát. Alatta pedig a méretezési beállításokat is ráteszi a felületre. Ez főleg akkor jó, ha van egy feldarabolt falunk, és szeretnénk, hogy egynek nézzen ki. A felületekkel majd később foglalkozunk, például a gombnyomás jelző lámpasoroknál.

Az utolsó eszköz amiről most szó lesz, az a Szeletelő. Ezzel az eszközzel síkok mentén lehet egy testből levágni. Fontos, az ábra szerinti piros körvonalú rész lesz ami eltűnik! Valahogy meg lehet csinálni, hogy nem törölje egyik felet sem, de ezt még nem tudtam kitalálni. Akinek megvan írja meg!

Ezzennel végeztünk is az alapismeretekkel, most már tényleg belevághatunk a pálya szerkesztésbe. Innentől majd lesznek videók is, egyenlőre angolul, szemléltetés képpen. Addig is fedezzétek fel az editort!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése